Buat blog je dan dapat duit... Masyukkk....

Followers

Buat blog je pastu dapat le duit....

Monday, April 5, 2010

Jangan anggap kerja ni hina..!!!

Start 1hb April 2010, Majlis Perbandaran Seremban (MPS), attached aku ke Southern Waste Management Environment Sdn Bhd (SWME ) selama seminggu. Aku dihantar ke sana utk melihat dan mencari pengalaman sendiri, bagaimana sistem pembersihan dan pelupusan sampah dilakukan.

Hari pertama di SWME aku melawat kawasan pembersihan, kerja-kerja bersih longkang, sapu jalan, mesin rumput... yang kita selalu tgk tu, korang mesti perasan kan...
Yang aku nak cite ni, apa yang aku alami hari ke3 kat sana... Sabtu lps, seawal pkl 6:30pagi, aku dah gerak ke depot, lps amik form apa yang patot, aku pun naik lori.. *Lori Perfume*.. mcm tak caye je aku dpt naik lori ni, bukan senang tau nk dpt chance naik lori ni!

Boleh katakan kebanyakkan pekerja2 ni orang asing, dr Myanmar n Nepal.. dorang ni kerja mmg tekun, rajin n sungguh... sbb bila tgk keje dowang ni, aku tak rasa org tempatan bole keje mcm dowang.. Gaji pun dlm RM500 lebih jek..
Ari2 kena pegang sampah yang berulat.. dh jadik berengga dah.. bayangkan besar ulat tu camne.. aku tgk pun meremang bulu ketiak... aku tgk selamba dek je dowang...

Slps aku follow kerja2 ni, aku respect kat dorang, separuh org tgk, mcm jijik jek, siap tutup hidung bila lori ni lalu... padahal ni le bau sampah yang korang buang.. pastu ada yang 'pandai' sangat.. buang sampah terus masuk dlm tong.. dengan tak berikat beg plastik tu... tak ke menyusahkan keje org.. bila sampah sepah, komplen kata org tu angkat sampah tak betol... padahal ko la yg tak tau nak buang smph elok2...










camne nak angkat!!! sampah tak bungkus, tong takde tempat nak pegang... angkat 4orang pon mmg tak bole nak terbalikkan dlm lori...


















2 comments:

  1. owg nest week bwu nek lori perfume nih . mesti besh ! hihi :DD

    SABAH .

    ReplyDelete
  2. selamat naik lori... selamat berkenalan dgn ulat2 k..hahaha

    ReplyDelete